Opublikowano 3 komentarze

Galwanizacja wydruków 3D

3d-printing-coating

Galwanizacja wydruków 3D, czy to trudne zadanie do wykonania w domowym zaciszu ? Drukarka FDM jest wspaniałym narzędziem do zabawy, które nie tylko służy wytwarzaniu przedmiotów użytkowych oraz elementów konstrukcyjnych urządzeń, ale pozwala również puścić wodze wyobraźni i kreatywności. Wielu użytkowników tworzy ciekawe konstrukcje jednak czują pewien niedosyt w estetyce wykonania.

Galwanizacja wydruków 3D może być jedną z metod uczynienia wydruku 3D unikatowym. Wydawałoby  się, że jest to trudne, jednak na szczęście proste rozwiązanie problemu galwanizacji wydruków 3D, przedstawił Bryan Cera na swoim blogu, a technikę wykonania opisał krok po kroku. Jak to zrobić ?

W pierwszym etapie musimy wywiercić otwór w podstawie wydruku (wydruk z ABS) i umieścić tam przewód miedziany.

plate-3d-prints-copper-silver-3

Następnie musimy przygotować coś w rodzaju podkładu, a dokładnie mieszaninę acetonu i grafitu, który naniesiemy pędzlem równomiernie na powierzchnię wydruku. Należy robić to ostrożnie ponieważ możemy niechcący zniszczyć detale wydruku.

plate-3d-prints-copper-silver-4

Po odparowaniu acetonu element jest gotowy do galwanizacji.

IMG_3661

Przygotowujemy roztwór siarczanu miedzi do galwanizacji i umieszczamy w nim nasz element oraz grubą miedzianą anodę.

IMG_3670

Źródło zasilania podłączamy zgodnie z poniższym schematem.

diagram

Cały proces trwa ok. 4 godzin w zależności od grubości warstwy jaką chcemy uzyskać.

plate-3d-prints-copper-silver-5

Po zakończeniu musimy jedynie nadać mu odpowiedni połysk z użyciem szczotki drucianej. Należy uważać żeby nie uszkodzić powierzchni.

plate-3d-prints-copper-silver-6

Dla zainteresowanych, tą samą metodą można pokryć wydruk również srebrem. Dokładny opis procesu znajduje się w źródle. Życzymy miłej zabawy i podzielenia się z nami efektami Waszej pracy!

plate-3d-prints-copper-silver-7

 

Źródło: bryancera.blogspot.com.au

3 komentarze do: “Galwanizacja wydruków 3D

  1. Witam,
    fajna sprawa. Zastanawia mnie to czy ten proces można przeprowadzić dla wydruków z PLA? Aceton chyba nie zareaguje z PLA…

  2. A gdyby jeszcze wygładzić powierzchnię przed galwanizacją (aby nie było widać warstw) to finalnie taki wydruk wyglądałby o wiele lepiej. Da się to zrobić?

    1. Oczywiście. Należy pamiętać jednak, że wybór metody wygładzania (np. pokrywanie modelu substancjami wygładzającymi), możne mieć później negatywny wpływ na sam proces galwanizacji.

Możliwość komentowania jest wyłączona.