Robot
U podstaw każdy robot jest urządzeniem mechanicznym, które można zaprogramować zgodnie z zestawem odgórnych instrukcji. Robot ma jednostkę przetwarzania, czujniki do postrzegania środowiska, silniki i siłowniki pozwalające poruszać kończynami lub kołami. Może mówić lub wydawać inne dźwięki, a także prezentować sygnały świetlne w odpowiedzi na instrukcje ze środowiska. Robot może także latać.
Robotyka
Robotyką nazywamy nowoczesną dziedzinę wiedzy łączącą zagadnienia z informatyki, automatyki, sensoryki, cybernetyki i mechaniki. Obszar zastosowania manipulatorów i robotów jest bardzo duży, obecnie jedynie względy ekonomiczne mogą ograniczać proces robotyzacji przemysłu. W dzisiejszych czasach robotyka znalazła zastosowanie w transporcie, medycynie, produkcji przemysłowej, budownictwie oraz środowiskach nieprzyjaznych człowiekowi, czyli w kosmosie i głębinach morskich.
Programowanie
Programowanie, znane również jako kodowanie, jest w naszej opinii językiem przyszłości i ma szeroki zakres zastosowań. Programy zarządzają naszymi komputerami osobistymi, samochodami, serwerami bankowymi, stronami internetowymi, tabletami, smartfonami, a nawet pralkami i windami. Programowanie polega na tworzeniu instrukcji dla komputerów. Programowanie, jako język przyszłości, wyznacza przestrzeń, w której najbardziej pożądanymi zawodami będą specjaliści baz danych, IT i robotyki.
Edukacyjne języki programowania
Edukacyjne języki programowania są zazwyczaj przedstawiane w formie graficznej lub graficznej i tekstowej. Aby kodować w ten sposób, wybierasz z ograniczonej liczby instrukcji zawartych w bibliotece, a następnie łączysz je w logiczny sposób, tworząc w ten sposób program. Proces opiera się na metodzie przeciągania i upuszczania, podczas gdy instrukcje często wyglądają jak kolorowe bloki z różnymi ikonami lub tekstem. Takie podejście jest atrakcyjne wizualnie i eliminuje błędy wczesnej składni, czyli koszmar dla każdego początkującego programisty. Niektóre języki usuwają również logiczne błędy algorytmu, tj. bloki kodu, które nie mogą ze sobą współpracować lub nie pasują do siebie. Forma graficzna ma jeszcze tę zaletę, że dzieci, które nawet nie rozwinęły umiejętności pisania na klawiaturze, mogą tworzyć swoje pierwsze programy.
Dlaczego zatem warto uczyć dzieci robotyki ?
W naszej opinii podstaw robotyki powinno się uczyć w szkole podstawowej. Istnieje wiele nieoficjalnych dowodów, że nawet najmłodsi uczniowie dobrze reagują na tematy obejmujące programowanie robotów. W Internecie jest mnóstwo zestawów dla rodziców i nauczycieli, dzięki którym mogą oni zaszczepić w najmłodszych pasję do budowy i programowania robotów. Roboty uczą samodzielności i odpowiedzialności. Robotyka umożliwia integrację różnorodnych systemów, np. zbudowanie robota przy pomocy drukarki 3D, z wykorzystaniem jednej z popularnych platform mikrokontrolerowych (Arduino(TM), Raspbery PI (TM)), w połączeniu ze smartfonem i wybranym językiem edukacyjnym.
Dla najmłodszych robotyków z pomocą mogą przyjść np. klocki Lego. Łącząc różne techniki, systemy i platformy z umiejętnością programowania, możemy dzisiaj zbudować dowolnego robota, który będzie pełnił jakąś istotną dla nas funkcję lub będzie po prostu zwykłą zabawką. W obu tych przypadkach najważniejsza będzie esencja edukacyjna. Budując robota we własnym zakresie, będziemy zdobywać wiedzę z wielu dziedzin nauk ścisłych. Ucząc programowania wykształcamy w dziecku umiejętność kreatywnego poszukiwania wielu rozwiązań danego problemu. Poprzez napisanie programu sterującego robotem, dzieci uczą się na własnych błędach. Pierwszy, nawet najlepiej napisany program, nie będzie pozbawiony błędów. Ten dogmat uczy po pierwsze pokory, po drugie wykształca samoświadomość naukową, potrzebę zgłębiania wiedzy. Idealnie przy tym, gdy młody adept robotyki, oprócz budowy niezliczonej ilości konstrukcji, ma jakiś cel. Co roku organizowane są dziesiątki konkursów robotycznych, dla różnych grup wiekowych i na wszystkich zjawiają się tłumy. Nie ma chyba nic bardziej satysfakcjonującego, jak zbudowanie robota, napisanie (choćby najprostszego) programu dla niego i obserwowanie jak wygrywa jakąś konkurencję…
Naszym zdaniem nie warto czekać aż dziecko nauczy się robotyki w szkole (w szkołach, proces ten może trwać dłużej), lecz już teraz poszukać dobrej oferty nauczania pozaszkolnego, w której dziecko pod okiem wykwalifikowanego instruktora, zbuduje swojego prawdziwego robota, zaprogramuje go i z dumą zabierze na zawody.
Zapraszamy szkoły, placówki edukacyjne, nauczycieli prowadzących zajęcia pozalekcyjne do zapoznania się z naszą ofertą edukacyjną w postaci pakietów drukarek 3D oraz robotów edukacyjnych.
Wszystkie zdjęcia oraz filmy zostały użyte jedynie w celach informacyjnych i są własnością ich autorów.
Bardzo ciekawy pomysł. Robotyka to przyszłościowy zawód.
Zgadzam się z tym że robotyki powinna uczyć się w szkole podstawowej. Jest to na tyle efektowne, że zainteresuje dzieci i być może rozbudzi w nich pasje. Na naszym kanale pokazujemy prosty projekt humanoidalnego palca sterowanego przez arduino, który może być dobrym punktem startowym do spróbowania sił w robotyce.